lördag 26 december 2009

När man bara måste ha socker...

Ifall man bara måste ha socker till något, t ex när man bakar så har jag nu hittat ett alternativ som tydligen är helt ok att använda enligt LCHf. Detta är hämtat från sidan LCHF recept,
http://www.lchfrecept.com/Links.aspx?c=2006#383

Sukrin
Används som socker i kaffe, te, bakverk, sylt osv.

Sukrin räknas som en kolhydrat men uppför sig inte som en sådan!
Sukrin tas inte upp som energi i kroppen, du behöver därför inte räkna med sukrin när du räknar kolhydrater.

Sukrin är en 100% naturlig och ekologisk produkt, baserad på sockeralkoholen erythritol. Erythritol är den snällaste av alla sockeralkoholer och finns naturligt i bl.a. alger och svampar.

Smakar och ser ut som socker
Bra för diabetiker, eller för dem som vill ha kontroll på sitt blodsocker
Ger ingen blodsockerhöjning (noll GI)
Skadar inte tänderna
Ej laxerande
Tål upphettning
Rekommenderas dock inte till de som är sockerberoende, då den söta smaken kan väcka sockersuget.

Ja, det var ju just det här med sockersuget...;-).
Till vardags är ju inte detta något alternativ för mig, helt klart.
Men när man ska ha middag och bjuda på något gott tilltugg till kaffet så kan det ju vara bra att ersätta socker med detta i något man bakar och då vara extra uppmärksam ifall sötsuget knackar på dörren.

Kraam Maria

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan vännen vet du !
Jo som över en natt så känns det som att jag hänger på !
Jag ger det ett försök till!
Jag tål nämligen inte socker och får väldiga besvär och nu är det bestämt NO MORE !
Tar endast lite rå skr i varma chokladen :)
Jag är också så trött på min stora strl.vill bi "normal"viktig igen !

Håller nu tummarna för ER och MIG ;)
Kram Jenny