fredag 25 december 2009

Nu börjar jag och maken !!

Några dagar innan jul, på söndagen den 20 dec. så startade vi vårat nya liv som LCHF:are !
Fullt medvetna om att kommande torsdag var en speciell dag, nämligen självaste julafton.Vi bestämmde att denna julafton skulle vi äta som vanligt, som vi alltid gjort och så även den kommande nyårsafton. Det vill säja massor av potatis bröd och godis och många onödiga läsk.

Faktum är att vi båda, bara på några dagar ( söndag - onsdag ) gick ner hela 7 hg. var. Då hade vi både grädde i mjölken, goda gräddiga såser till kött,äggröra eller turkisk youghart + lite grädde med nötter-mix ( istället för flingor ) till frukostarna.
Men ingen potatis, ris eller pasta, inget bröd, godis eller frukt. Det vill säga inga kolhydrater.
Ibland måste man ju äta något med kolhydrater i, t ex senap, men då köper man en produkt där kolhydraterna inte överstiger 5 g. / 100 gr.

Vi valde att börja fast det bara var några dagar fram till jul, bara för att annars hade det känts som om det bara var en ursäkt att fortsätta med det liv som byggt våra kroppar till det de är idag = överviktiga på gränsen till fetma enligt BMI
Jag själv behöver gå ner 19 kg och Maken ca 24 kg. så vi har lite att jobba med ;-).

Vid start väger jag 83,9 kg och är 165 cm.
Maken väger 109,8 kg till sina 185 cm.

Du kan följa våra mått i högerspalten !!

Nu hoppas jag ju inte att det bara är vikten som ska bli bättre utan även min värk, och det var värken som gjorde att jag började läsa om LCHF.
Har hittat de som äter LCHF och har fibromyalgi på nätet och för dem har värken avtagit en hel del. Några få har blivit av med Herr Fibro helt, men det vågar jag inte hoppas på, utan det är bra om han tar det lite lugnare i min kropp.

Du kan även följa mitt vardagsliv med familjen i min andra blogg genom att klicka på bilden under rubriken FibroMias hem i högra spalten !

Kraam Maria

1 kommentar:

Pisan sa...

Lycka till önskar jag er! Har själv provat LCHF men efter några månader hade jag fortfarande inte gått ner nåt, förmodligen för jag åt för lite fett - kunde bara inte få i mig allt det fett som är nödvändigt i denna diet. Men min mage blev mycket bättre på mindre kolhydrater så jag äter fortfarande inte bröd, pasta, potatis eller ris och nu har det gått snart 2 år och min mage mår väldigt mycket bättre än innan. För övrigt så äter jag som övriga i familjen. Hoppas verkligen att ni får det att funka med fettet. KRAMAR från mej :-)